Friday, February 13, 2009

Pizza ala-ala Pizza Hut..heheh:P

Resepi asal dr Puan Khatul..hehehe dia SMS aku jek resepinye...

Bahan-bahan yg diperlukan:-

Dough Roti
1/2kg tepung gandum
2 sudu arigano
1 bungkus mauripan
sedikit garam
air secukupnya
2 sudu gula

Inti Atas lak
daging burger [nk senang kan, sbb mmg dah ade kat umah] dicincang xbrape nak halus
sosej sesedap rase
sayur traffich light...hehehe:P
4bijik bawak putih ditumbuk
2 sudu cili
garam
sos tomato
minyak secukupnya
4 bijik bawang besar

Cara nak membuatnya:-

sonang ajo utk dough dia tu, mula2 amik tepong tu masukkan dlm mangkuk besar sket..budget2 sndr lah muat ke idak kan...pehtu masukkan jugak bahan2 utk dough yg len & masukkan air..kaco2..budget sndr lah ek..thp kecairan & kekentalan tepong tu nnt yea..ikut suke sndrik..pahtu dah uli baek nye..tunggu smpai dough tu naik or kembang..hehehe

sambil tunggu dough tu naik, siapkan lah inti atas dia lak..di mana...masukkan minyak dlm kuali, tumis lah bawang putih..nile dah naik bau..masukkan cili yg 2 sudu pehtu tumis smpai cili garing..& masukkan lah daging burger..budget2 lah dia sebati ngan cili tu & separuh garing masukkan sosej plak..pehtu ulang step td & seterusnya masukkan sayur traffigh light & bawang besar yg dah dihiris halus...so, siaplah...xyah masak smpai bebetol masak sbb kang nak bakar lg...nnt terlebih "well done" lak...huhuhu...

lepas tu sediakan loyang yg sesuai, & isi minyak sket pehtu letakkan dough n sapukan sos tomato atas nya & letak sket cheese..pehtu letak kan inti..& tabur lagi cheese..so, siap sedia tok dibakar,..bakar dlm 30 mint yeaa...lepas tu dah masak..siapkan mulut utk makan yeaa....

3 comments:

blur42nd said...

test

cyana said...

test!!! yeay berjaya suda...

bak kate si murni.. nmpk jek yun brutal..tp rajin ke dapo tau.. auwww

dian said...

resepi pizza mak haku.. siap ubahsuai sket tu...